Ghana 2005

Ghana 2005

I 2005 samlede Danmarks Lærerforening, Lærerstuderendes Landskreds og IBIS ind til uddannelsesprojekter i Ghana. I samarbejde med den ghanesiske uddannelsessektor er pengene gået til efteruddannelse og undervisning af ikke-uddannede lærere i det nordlige East Gonja-distrikt i Ghana.

Formålet har været at forbedre lærernes forhold, skabe gode undervisningsmuligheder for distriktets børn og øge antallet af lærere. Når man på denne måde øger kvaliteten af undervisningen, viser erfaringer, at flere forældre sender deres børn i skole.

I East Gonja-distriktet er det kun omkring halvdelen af børnene, der går i skole. Over halvdelen af lærerne har ingen uddannelse. Lærernes løn og boligforhold er elendige. Der er op til 80 elever i en klasse, og kvaliteten af undervisningen er så dårlig, at 70 % af de elever, der gennemfører folkeskolen, går ud af niende klasse uden at kunne læse eller skrive.

Området er et af de lavest rangerende, når det drejer sig om uddannelseskvalitet, tilgængelighed og præstationsniveau. Faktisk er der brug for yderligere 700 lærere, hvis der skal være lærere i alle klasserne. I dag er der 869 lærere i distriktet, hvoraf 360 (41,4%) er uddannede lærere og 509 (58,6%) ikke er uddannet.

Lederen af uddannelsessektoren i East Gonja-distriktet, Edward N. Gayuoni, er meget glad og taknemmelig for støtten til skolearbejdet. Han garanterer, at træningsprogrammet vil fortsætte med at sikre solide og professionelle kompetencer hos den enkelte lærer.